Fins a quin punt ens creiem que diem?

Com a reclamades anarcosindicals i llibertàries ens adscrivim a un moviment polític i social que com tots, és deutor de tradicions i imaginaris que condicionen la nostra pràctica quotidiana. Ens vanem de ser coherents conciliant principis, estratègies i finalitats, però realment és així?

El propòsit d’aquestes breus línies és apuntar certes flaqueses de discurs i actuació que  acusem,  amb ànim de debatre sobre el mateix o almenys, reflexionar-ho.

-No a l’Estat, no als Governs, no als Partits;

Una cosa és professar la independència de governs i partits com a senyal d’identitat, principi d’allò més saludable a l’efecte de preservar l’autonomia sindical, però la proclama entranya una cosmovisió que implica portar-ho molt més allà. Si som el que fem, la nostra acció sindical i social es redueix en molt a emprar els recursos que ens ofereix el dret laboral, magistratures, tribunals, inspeccions, legalitats de diversa índole… fent ús d’ells estem demostrant la seua utilitat a més de legitimar-los, alguna cosa que suposadament dista del nostre ideari. Estem decididament per la labor de resoldre en última instància els nostres assumptes al marge de les seues institucions o tot queda en una impostura folklòrica? Si és una mica més que folklore, estem treballant per asseure alguna classe de base per a fer-ho possible?

-Lluita de classes, abolició del salari, cooperativisme;

Cridem a la lluita organitzada de la nostra classe contra l’antagonisme, el productivisme capitalista i les relacions de dominació que estableix, però no sembla que ens esforcem molt per desenvolupar alternatives mínimament viables. Critiquem la jerarquia que es dona a l’empresa, però ni apostem per desenvolupar iniciatives cooperativistes pròpies (el nostre model productiu desitjat),  ni preparem a l’afiliació per a prendre les existents , no hi ha cap full de ruta en aquest sentit. Això ens genera un conformisme que fa no veure més enllà de conservar una nòmina i una acció sindical encaminada a exigir millores, però mai a qüestionar l’statu quo. Dependència de la classe patronal de facte, sindicalisme assembleari, però buit de contingut transformador.

-Seguretat Social, Administració de Justícia, Model Social;

Tornant al primer, si continuem pregonant que l’Estat és el gran Satán i l’encarnació de tot el mal, que fem que continuem deixant a les seues mans les nostres cures, les pensions, els subsidis de desocupació, la nostra seguretat , l’educació…  I tolerant que ens extorquisca el seu sistema fiscal i tributari? Ens falta un 5?

Les posicions ideològiques i organitzatives que adoptem, han d’obeir a un sentit ajustat a la realitat, de l’entorn i el mitjà en el qual actuem, discurs i pràctica han d’anar de la mà, ser coherents en això per a resultar creïbles.

Como reclamadxs anarcosindicales y libertarixs nos adscribimos a un movimiento político y social que como todos, es deudor de tradiciones e imaginarios que condicionan nuestra práctica cotidiana. Nos jactamos de ser coherentes conciliando principios, estrategias y finalidades, pero realmente es así?

El propósito de estas breves líneas es apuntar ciertas flaquezas de discurso y actuación que  acusamos,  con ánimo de debatir sobre ello o al menos, reflexionarlo.

-No al Estado, no a los Gobiernos, no a los Partidos;

Una cosa es profesar la independencia de gobiernos y partidos como seña de identidad, principio de lo más saludable a efectos de preservar la autonomía sindical, pero la proclama entraña una cosmovisión que implica llevarlo mucho más allá. Si somos lo que hacemos, nuestra acción sindical y social se reduce en mucho a emplear los recursos que nos ofrece el derecho laboral, magistraturas, tribunales, inspecciones, legalidades de diversa índole… haciendo uso de ellos demostramos su utilidad además de legitimarlos, algo que supuestamente dista de nuestro ideario. ¿Estamos decididamente por la labor de resolver en última instancia nuestros asuntos al margen de sus instituciones o todo queda en una impostura folclórica? Si es algo más que folclore, estamos trabajando por sentar alguna clase de base para hacerlo posible?

-Lucha de clases, abolición del salario, cooperativismo;

Llamamos a la lucha organizada de nuestra clase contra el antagonismo, el productivismo capitalista y las relaciones de dominación que establece, pero no parece que nos esforcemos mucho por desarrollar alternativas mínimamente viables. Criticamos la jerarquía que se da en la empresa, pero ni apostamos por desarrollar iniciativas cooperativistas propias (nuestro modelo productivo deseado),  ni preparamos a la afiliación para tomar las existentes , no hay ninguna hoja de ruta en este sentido. Eso nos genera un conformismo que hace no ver más allá de conservar una nómina y una acción sindical encaminada a exigir mejoras, pero nunca a cuestionar el Statu Quo. Dependencia de la clase patronal de facto, sindicalismo asambleario, pero vacío de contenido transformador.

-Seguridad Social, Administración de Justicia, Modelo Social;

Volviendo a lo primero, si seguimos pregonando que el Estado es el gran Satán y la encarnación de todo mal, que hacemos que seguimos dejando en sus manos nuestros cuidados, la pensiones, los subsidios de desempleo, nuestra seguridad , la educación…  Y tolerando que nos extorsione su sistema fiscal y tributario? Nos falta un 5?

Las posiciones ideológicas y organizativas que adoptamos, tienen que obedecer a un sentido ajustado a la realidad, del entorno y el medio en el que actuamos, discurso y práctica tienen que ir de la mano, ser coherentes en ello para resultar creíbles.